Event CountDown
  • Event Date 2022/04/19  -  15:00
  • Event Venue CURTEA FAD

Imposibile Proiecte Posibile

IPP Program sau Imposibile Proiecte Posibile – programul alternativ de workshop cu și pentru studenți, își propune să exploreze proiecte aparent nerealizabile, pentru a genera noi modalități de exprimare vizuală și de a contribui la reconsiderarea finalității actului artistic.
În acest proces de analiză colaborativă se va pune accent pe explorarea versiunii modeste a proiectelor monumentale, din punct de vedere al dimensiunii, al logisticii, al eticii, al contextului socio-politic, al științei, etc.; acest lucru este necesar pentru a se valorifica aspectul continuității și caracterul liniar al unei practici artistice lipsite de constrângerea elementelor constitutive în implementarea proiectelor.
Programul este inspirat de publicația realizată de Hans Ulrich Obrist și Guy Tortosa, Unbuilt Roads: 107 Unrealized Projects, precum și de AUP – Agency of Unrealized Projects organizată de Julieta Aranda și Anton Vidokle, proiect prezentat în cadrul ArtBasel din 2011.
Plecând de la această premisă a non-acțiunii generată de seria proiectelor nerealizate datorită unor conjucturi în care lucrările au fost amânate, uitate, pierdute, cenzurate, respinse sau considerate imposibile, programul Imposibile Proiecte Posibile își propune să investigheze în profunzime anumite aspecte ale incertitudinii ca parte constitutivă în practica artistică contemporană, precum și potențialul vizual pe care această direcție o înmagazinează.
Totodată, în cadrul acestui program se urmărește dezvoltarea unor abilități de relaționare ale studentului/artistului cu mediul său de activitate sau alte zone colaterale, aici includem:
– deschiderea studentului/artistului către dialog și dezbatere și ce presupune ea;
– modul în care se poate realiza livrarea practicii artistice către aparatul colateral artei, respectiv curatorilor, galeristilor, organizatorilor de expoziții sau bienale, unor potențiali colecționari, etc.;
– cum te raportezi ca artist la propria practică artistică în ceea ce privește arhiva personală-producția artistică/cercetarea – contextualizarea – documentația – networking-ul;
– perspective în zona cercetării artistice de tip interdisciplinar și transdiciplinar.
Alte considerații:
Programul IPP încearcă să pună într-o lumină diferită stadiul de machetă sau de mostră al unui proiect de o anumită monumentalitate sau complexitate logistică și explorarea diversității modurilor de expresie vizuală ale acestora.
Cum se poate descrie o idee, un concept, un statement, un proiect de instalație indoor/outdoor, o lucrare de Land Art/environmental art, un performance interactiv, etc., prin desen, prin materiale modeste în dimensiune și consistență, prin instrumente neconvenționale, prin schițe/grafice/planuri de studiu, cu intenția de a evidenția plasticitatea și substanța acestor mijloace de reprezentare? Ce soluții de reprezentare putem găsi pentru proiecte cu caracter utopic, fantastic, imaginar, atunci cand le considerăm posibile pentru implementare? Care este varianta de difuzare și prezentare ale unor produse schematice ce investighează un proiect „imposibil”? Cum poate un proiect „imposibil” să genereze o cercetare complexă și avantajoasă din punct de vedere al implicațiilor teoretice și plastice? Care este modalitatea de cuantificare a timpului si a spatiului în scenariul unui proiect „imposibil”? Cum putem elabora o strategie plastică de reprezentare a situației financiare din cadrul unui astfel de proiect? Care este limita, dacă ea există, în demararea unor proiecte nerealizabile? Care este granița și cum poate fi ea identificată, dintre proiectele cu o implementare fizică complexă și cele cu caracter platonic? Cum putem valorifica direcția poetică în găsirea de soluții relevante din punct de vedere plastic ale materializării lucrărilor de tip platonic? Cum putem analiza sintagma „Totul este posibil, nimic nu este imposibil!” prin vizorul programului Imposibile Proiecte Posibile? Cât de relevantă este aducerea în realitatea obiectivă a acestor tipuri de proiecte în raport cu difuzarea și prezentarea unor materiale schematice ce descriu întregul proces de implementare? În ce mod este influențată puterea de decizie din cadrul construcției unei lucrări atunci când suntem eliberați de presiunea finalității obiectului artistic? Acestea sunt doar câteva întrebări la care vom reflecta pe durata acestui program interactiv adresat studenților ce doresc să încerce o abordare diferită a modului de lucru.
Coordonatorii proiectului Imposibile Proiecte Posibile sunt: Lect.univ.dr. Daju Cristina – reprezentant al Facultății de Arte și Design din Timișoara și Toth Mihai – reprezentant al Asociației Culturale Baraka Artist.
Cristina Daju, artist vizual, în prezent este lector la Facultatea de Arte și Design, UVT, Programul de Studiu Arte plastice – Pictură. A absolvit studiile de licență și master Pictură, master Foto-Video, doctorat în arte vizuale, la aceeași instituție unde profesează. Ea consideră că actul artistic este determinat de un element activ având forța de a comunica, de a interacționa și de a implica publicul, considerând că fiecare idee are nevoie să se materializeze în contextul potrivit. Sensul se concretizează prin diferite medium-uri, recurgând la pictură, instalație artistică, video, performance, iar procesul devine mai important decât finalitatea, astfel acțiunea artistică se regăsește în noul spațiu creat între exponatul static și performance.
Mihai Toth, artist multimedia născut în 1990, trăiește și lucrează în Timișoara. În 2013 a fondat alături de trei colegi, Asociația Culturală Baraka Artist, un centru de cercetare în zona artelor vizuale axat pe dezvoltarea unor practici artistice independente, dar și colective oferind, totodată, realizarea unui dialog formator prin intermediul cercetării, expoziției și promovării artei. Anul trecut a fost selectat în cadrul programului de formare organizat de Fundația Art Encounters din Timișoara, MapArt: mentorat online pentru studenți și tineri artiști, pentru a susține o serie de prezentări tematice despre propria sa activitate în domeniul artei, precum și alte subiecte relevante scenei actuale de artă internaționale. În prezent lucrează la construcția tezei de doctorat în cadrul Facultății de Arte și Design din Timișoara, iar în paralel urmează cursurile de masterat la secția Foto-Video.
Pentru detalii și înscrieri: imposibileproiecteposibile@gmail.com
Următoarea întâlnire are loc marți, 19 aprilie, ora 15:00, în curtea Facultății de Arte și Design din Timișoara, după care ne îndreptăm împreună la spațiul Baraka Artist-run space.
Imagine cover: Christo and Jeanne-Claude: Urban Projects – „Wall of Oil Drums” (Project for Museum of Modern Art, at 53rd Street, New York City), Collage, 1968
Proiect realizat de Asociația Culturală Baraka Artist în colaborare cu Facultatea de Arte și Design din Timișoara, cu sprijinul Universității de Vest din Timișoara